Sølystskolens SFO
Sølystskolens SFO er en idræts SFO.
- Vi arbejder målrettet med at skabe en indholdsrig, afvekslende og udviklende hverdag for alle vores børn.
Det gælder både i SFO-tiden efter endt undervisning, men vi er også en stor del af de aktiviteter, der foregår i undervisningstiden. Vores SFO er derfor en væsentlig del af skolen.
Pædagogisk introduktion
Det er vores erklærede mål og primære fokus, at det enkelte barn har et grundlæggende godt selvværd, har mindst en god ven og har en oplevelse af at være en værdsat og ansvarlig del af fællesskabet.
Dette arbejder vi målrettet på fra den første dag børnene starter på skolen.
De fleste børn er selv opsøgende i forhold til andre børn og skaber relationer til flere børn. Det er vores ansvar at hjælpe de børn, der har svært ved at etablere kontakt.
Det gør vi f.eks. ved at tilrettelægge aktiviteter der interesserer og motiverer dem til deltagelse med andre, hjælpe dem med at lave legeaftaler i løbet af dagen, og ved at lave særlige forløb for en mindre gruppe børn.
Idræts-SFO
– Hvad betyder det i praksis?
Som beskrevet ovenfor er vores kerneopgave at arbejde med børnenes trivsel og udvikling. Barnets positive forholden til sig selv og sin omverden er et oplagt mål, når vi bevæger os og leger sammen.
Sølystskolen er certificeret Idræts SFO under Danmarks Idræts Forbund, og benytter teorien bag pædagogisk idræt i udviklingen af det hele barn.
I Sølystskolens Idræts SFO tager vi derfor udgangspunkt i hele kroppen, når vi arbejder med trivsel og udvikling.
Det rent fysiske argument er, at jo mere vi bevæger os, jo flere nervebaner og jo flere positive kemiske stoffer produceres der i kroppen. Disse gør os læringsparate.
Men også viden om at personlige og sociale erfaringer lagrer sig i menneskets krop er med i vores pædagogiske afsæt.
Mål
I vores forskellige aktiviteter skelner vi derfor mellem fysiske, psykiske, sociale og kognitive mål.
Bevægelsesglæde er dog det altoverskyggende nøgleord i indsatsen omkring pædagogisk idræt: Vi skal sikre, at hvert enkelt barn oplever glæde og motivation, så de tager den positive læring med sig fra enhver aktivitet.
Det betyder, at vi skal give barnet et oplevelse af at kunne/ville – og ikke en oplevelse af at være ’forkert.’ Det betyder ikke, at børn ikke må tabe et spil, eller at vi ikke konkurrerer.
Det betyder blot, at barnet efter alle aktiviteter skal være motiveret for at prøve igen. - Der kan være stor motivation i et nederlag; blot man har haft oplevelsen af at kunne det, der blev krævet!
At dit barn går i en idræts-SFO betyder ikke nødvendigvis, at han/hun laver flere bevægelsesaktiviteter end i en almindelig SFO. Men det betyder, at de voksne har en særlig viden omkring kroppen og dens signaler, om hvad det bør medføre af indsats fra os og jer – og endeligt har en aktivitetsfaglig værkstøjskasse, der giver barnet oplevelsen af at udfordres og lykkes.
Du kan læse en mere grundig beskrivelse af pædagogikken og institutionens beskrivelse af pædagogisk idræt under Pædagogisk Grundlag.
Opbygning og organisering
Vi tror på klassen som den bærende enhed, og vi har derfor valgt at organisere os med en pædagog i hver klasse – en klassepædagog.
Det har vi, fordi vi tænker, at det er den bedste måde, hvorpå vi i tæt samarbejde med undervisningsdelen kan sikre det enkelte barns og klassens trivsel. Denne organisationsform giver også mulighed for en god og kontinuerlig kontakt mellem børn, forældre og SFO.
Forældreråd i SFO
Sølystskolens SFO har tradition for et godt samarbejde med forældre, og forældrerådet i vores SFO har stor indflydelse på SFO’ens hverdag og udvikling. - Du kan se nærmere om Forældrerådet her!
Fysiske rammer
I Sølystskolens SFO er vi stolte af vores fysiske rammer og muligheder. SFO’en bruger alle skolens fysiske rammer i arbejdet på at skabe den mest inspirerende og udviklende hverdag for børnene.
Vi benytter skolens faglokaler f.eks. skolekøkken og musiklokaler efter behov. Vi har faste ugentlige timer i gymnastiksalene og festsalen, og for de ældste børns vedkommende benytter vi også svømmehallen fast ugentligt.
Udendørs råder SFO’en over store gode arealer. På den store legeplads er der multibaner, mooncarbane, kæmpe sandkasse, gynger og klatrestativer, fitnessbane, bålhytte, udeværksted og udekøkken, samt krat og buske til gemmeleg og leg i mindre grupper.
I Grønnegården er der trampoliner, stikboldsbane, sandkasse og muligheder for løb, hop og leg. Derudover er der masser af græsarealer til rollelege, boldspil mm. Udearealerne bruges dagligt i SFO og en dag ugentligt, har vi fælles udedag for hele SFO’en.
I er altid velkomne til at kontakte os i SFO’en. Det være sig på telefon eller via skolens intranet.
Sølystskolens kontor Tlf. 8713 6400.
Direkte telefon
0. Klasserne - 24 79 29 64
1. Klasserne - 24 79 29 74
2. Klasserne - 20 53 36 97
3. Klasserne - 20 53 36 97
SFO-Leder
Katrine Flye Jensen
Telefon 24 25 85 66
E-mail kfj@aarhus.dk
Fritidspædagogisk leder
Stig Thesbjerg Leonhardt
Telefon 29 20 43 03
E-mail lstth@aarhus.dk