Gå til hovedindhold

Undervisning på Sølystskolen

Folkeskolen er i sin kerne en skole, der skal sikre et optimalt skoleforløb for alle børn, der bor i skolens distrikt.

Indhold

    På Sølystskolen er vi derfor optaget af at skabe en skolehverdag, hvor alle elever dagligt mærker, at de lærer og trives i et stærkt fællesskab. 

    Undervisningen er i hele forløbet lagt an på vores tro på, at klassen er den bærende enhed, og at undervisningen organiseres med klassen som base. 

    For eleverne i 0.-4. klasse er der et stærkt og veludviklet samarbejde mellem skolens undervisningsdel og skoles SFO, der på bedste vis supplerer hinanden for at sikre elevernes udvikling.

    Undervisningen er tilrettelagt med et grundskema for hele skoleåret, og dette skema er gældende for ca. 170 af skoleårets 200 dage.

    De resterende 30 dage er skemaet afløst af fagdage og fordybelsesuger, der for eksempel er skolestartsdage, motionsuge og temauger.

    De enkelte klasser og årgange bryder desuden skemaet op for at tage på ekskursioner til for eksempel Aros, Musikhuset, Ferdinandpladsen i Risskov og Den Gamle By samt forskellige virksomhedsbesøg og besøg/ undervisningsdage på byens ungdomsuddannelser.

    I den daglige undervisning på skolen planlægges ofte en varieret og aktiv undervisning, der tager udgangspunkt i klassens forudsætninger i forhold til alder, balance mellem pauser og fordybelse, mellem analoge og digitale læremidler og mellem faglighed og trivsel m.m.

    For at styrke undervisningen arbejder vi på skoleniveau løbende med forskellige overordnede pædagogiske indsatsområder – i disse år har vi fortsat fokus på Livsmestring samt på Æstetiske læreprocesser og inddragelse af AI i skolens samlede virke.

    Vi gennemfører lejrskoler for alle 2. og 4. klasser samt skolerejser for 8. klasserne hvert år.

    Sidst opdateret: 9. september 2025